Behandeling Vulling

Gaatjes worden veroorzaakt door bacteriën die zich aan het oppervlak van uw tanden en kiezen hechten. Naarmate de bacteriën zich vermenigvuldigen en groeien, vormen ze een witachtig laagje dat tandplak wordt genoemd. Als tandplak niet wordt verwijderd, begint deze zuren af te scheiden die kleine gaatjes in het oppervlak van het tandglazuur maken. Naarmate de gaatjes groter worden, groeien ze uiteindelijk uit tot één groter gat ( cariës). Een gaatje in je gebit moet worden gevuld om ervoor te zorgen dat het gaatje niet groter wordt en pijn gaat doen. Als je een gaatje hebt, boort de tandarts ook een gaatje. De tandarts haalt als het ware het zieke deel vol met cariës weg.
Het vullen van tanden en kiezen is een van de voornaamste bezigheden van de tandarts.

Als de tandarts iets moet doen wat pijnlijk kan zijn, zal zij in de meeste gevallen eerst voorstellen om te verdoven. Die verdoving bestaat uit een klein prikje, waarna je meestal geen pijn meer voelt. Voel je na de verdoving toch nog pijn, zeg dat dan meteen. De tandarts kan dan nog een beetje extra verdoven. Als de verdoving eenmaal werkt, voelt je wang of lip vaak dik aan en heb je het gevoel dat je moeilijker kunt praten, eten en drinken. Dit gevoel verdwijnt weer nadat de verdoving is uitgewerkt, meestal enkele uren na de behandeling. Zie je erg tegen de prik op, dan kun je vragen of de tandarts het eerst wil proberen zonder verdoving. Wordt de pijn toch ondraaglijk, dan kan de tandarts op jouw verzoek alsnog verdoving geven. De tandarts kan de plek waar de verdoving gegeven wordt iets minder gevoelig maken met een zalfje.

Mijn kies is gevoelig na het vullen?

Gedurende 1 tot 2 weken na het vullen kunt u pijnklachten hebben. Dit komt doordat een tand of kies uit levend materiaal bestaat. Het boren in een tand of kies maakt in feite een tandbeenwond die enige tijd nodig heeft om te genezen. De klachten zullen in de loop van de tijd afnemen. Indien de klachten verergeren moet u contact opnemen met uw tandarts. Er kan dan namelijk sprake zijn van een ontsteking onder de vulling die gaat opspelen.

Mag ik gelijk eten na de behandeling van een vulling?

Ja, dat kan, maar wees wel voorzichtig met de tong, lip, of wang indien je verdoofd bent. De verdoving werkt nog, waardoor je geen pijn kunt waarnemen, mocht je op je tong, lip of wang bijten. De (witte) vulling is echter reeds hard gemaakt met het “blauwe” licht dat de tandarts gebruikt tijdens de behandeling.

Is het blauwe licht dat ze gebruiken om de vulling hard te maken schadelijk?

Bij lage dosis kan je ernstige hoofdpijn krijgen, en kan je lichtschuw worden, zoals bij las-ogen het geval is. Bij hoge dosis of vaak een kleine dosis kan je staar ontwikkelen. Dat is de reden dat de tandarts en zijn assistent hun ogen goed moeten beschermen.