Adresgegevens

diversen

Diversen

Piercings
Het metaal van mondpiercings kan een slechte invloed hebben op uw tandvlees. Zeker als de piercing zo is geplaatst dat deze continu in contact is met het tandvlees kan het zachte weefsel worden aangetast. Dit is met name bij een lippiercing het geval. Deze weefselaantasting kan terugtrekkend tandvlees aan de voorkant van de tanden veroorzaken. Ook kunnen tanden slijten of breken als deze veel in contact komen met de (tong)piercing. Tanden die reeds gerestaureerd zijn, kunnen makkelijker beschadigd raken.

Diabetes
We staan er vaak niet bij stil, maar een gezonde mond is enorm belangrijk. We praten, eten en lachen met de mond. Maar wist u ook dat er een relatie bestaat tussen een gezonde mond en een gezond lichaam? Problemen in de mond kunnen leiden tot problemen of ziektes op andere plekken in het lichaam en andersom. Neem bijvoorbeeld diabetes, volksziekte nummer 1. Meer dan een miljoen Nederlanders lijdt eraan, soms zonder het te weten. Mensen lopen vaak rond met problemen in de mond zonder dat ze een link leggen naar diabetes. Diabetes vergroot de kans op allerlei klachten en ontstekingen in de mond. En die kunnen ook weer leiden tot verdere ontstekingen in het lichaam.

Zuigflescariës
Zuigflescariës ontstaat wanneer peuters vaak en langdurig sabbelen op een zuigflesje met limonade, vruchtensap, melk- en yoghurtdranken. De suikers die hierin zitten zijn slecht voor het melkgebit. Door het langdurige sabbelen hebben de suikers namelijk meer kans cariës te veroorzaken. Bij voorkeur worden eet-/drinkmomenten bij kinderen geconcentreerd in maximaal 5-7 momenten per dag. De kans op zuigflescariës is kleiner als kinderen hun limonade of vruchtensap ineens opdrinken. Als ouder kunt u dit stimuleren door uw kind zo vroeg mogelijk te laten wennen aan het drinken uit een beker. Met een maand of negen kunt u daarmee beginnen, eventueel als tussenstapje eerst met een tuitbeker. Geef tussendoor zoveel mogelijk water. ’s Nachts is een zuigfles met zoete producten af te raden. Geef hooguit een flesje met water mee naar bed.
Geef uw kind na het tandenpoetsen ’s avonds niks zoets meer te eten of drinken.

Gevoelige tandhalzen
Door tandvleesontsteking, te hard poetsen of een verkeerde manier van poetsen kunnen tandhalzen bloot komen te liggen. Dit kan gevoeligheid veroorzaken bij zoete, koude of warme voedingsmiddelen of mondhygiëne behandeling. Deze gevoeligheid kan, afhankelijk van de oorzaak, weer verdwijnen. U kunt zelf de gevoeligheid van de tandhalzen verminderen door een tandpasta of gel te gebruiken tegen gevoelige tandhalzen en door te spoelen met een fluoride spoelmiddel. Als de gevoeligheid niet verdwijnt, kan er iets anders aan de hand zijn. Overleg dit dan met de tandarts of mondhygiënist.

Aften
Aften zijn gevoelige oncomfortabele blaasjes in de mond, vaak wit of gelig van kleur met een rode, ontstoken rand eromheen. U kunt ze aantreffen aan de binnenkant van uw wang, lippen of onder de tong. De oorzaak is nog onbekend, maar ze gaan meestal na ongeveer 7 dagen vanzelf over. Als mogelijke oorzaken van aften worden onder andere genoemd, het schuren van een tand tegen de tong of wang. Ook een tekort aan vitamines , het gebruik van bepaalde voedingsmiddelen, bloedarmoede, oververmoeidheid, hormonale veranderingen en zelfs stress lijken een rol te spelen. Wanneer de klachten ondragelijk zijn, kunt u bij de drogist en apotheek aanstipvloeistof verkrijgen om de pijn te verzachten. Een goede mondhygiëne, eventueel samen met een antibacteriële mondspoeling, is ook belangrijk. Als u een aft heeft, vermijd dan het eten van zuur voedsel zoals citrusvruchten en tomaten, het zuur irriteert de aft. Wanneer aften langer dan 2 weken blijven zitten is het verstandig om contact op te nemen met uw tandarts.

Slechte adem (Halitose)
Slechte adem vindt in de meeste gevallen zijn oorsprong in de mondholte, meestal  veroorzaakt door onvoldoende mondhygiëne en tandvleesontsteking. Soms is er sprake van bepaalde bacteriën die achterblijven op de tongrug en een slechte adem veroorzaken. Het poetsen of schrapen van de tong met een tongschraper is dan een oplossing, eventueel aangevuld met een speciaal antibacterieel mondspoelmiddel. Kauwgom, mondwater of mondspray maskeren de geur, maar nemen de oorzaak van de slechte adem niet weg.

Scheefstand van de tanden
Als iemand bij de tandarts komt met de vraag of er iets gedaan kan worden aan de scheef staande tanden zal de tandarts eerst onderzoek moeten doen naar de tanden. De tandarts kijkt dan naar de stand van de tanden boven en de stand van de tanden onder. Maar ook niet te vergeten de stand van de boventanden ten opzichte van de ondertanden. De tandarts inspecteert de gezondheid van de tanden; zijn er veel of weinig vullingen en wel of niet de aanwezigheid van kronen/bruggen. Aan de hand van deze gegevens kan de tandarts, samen met de patiënt de volgende mogelijkheden bespreken. Door middel van een beugel kan gezorgd worden dat de tanden weer mooi recht komen te staan. Ook kan door middel van een beugel vaak weer gezorgd worden dat de tanden boven ten opzichte van onder beter komen te staan. Deze behandeling vergt natuurlijk tijd en geduld van de patiënt, maar is het minst schadelijk voor de tanden, omdat er natuurlijk niet aan tanden geslepen hoeft te worden. Ook kan de mogelijkheid besproken worden kronen en/of facings te vervaardigen