wortelkanaalbehandeling

Behandeling Wortelkanaalbehandeling

Binnenin elke tand of kies bevindt zich levend weefsel, waaronder zenuwvezels.
Zij vervolgen hun weg door de wortel via het wortelkanaal. Om het aantal wortelkanalen en de vorm van de wortels te beoordelen, kan een röntgenfoto helpen. De tandarts zal de informatie verkregen met de röntgenfoto combineren met zijn kennis, ‘het blote oog’ en instrumenten tot een totaalbeeld.

Globaal gezegd, hebben de tanden en de kleine kiezen één tot twee kanalen en de kiezen drie tot vier kanalen. Waarbij de onderkiezen vaker drie dan vier en de bovenkiezen vaker vier dan drie wortelkanalen hebben.

Een ontsoken zenuw kan erge continue en kloppende pijn geven. Het kan ook dat de zenuw door de bacteriën afgestorven is. Door de afweerreactie van het lichaam blijft de ontsteking soms voor lange perioden beperkt tot het gebied rondom de wortelpunten.
Een wortelpuntontsteking kan erge klachten veroorzaken, maar een klachtenvrije periode is ook mogelijk.De klachten die kunnen voorkomen, lopen uiteen van een hevige en/of kloppende pijn tot alleen pijn bij (kauw)druk op de betreffende tand/kies. Door de ontsteking kan als reactie de wang gaan zwellen, soms kan er pus ontstaan (abces).

De wortelkanaalbehandeling bestaat in de meeste gevallen uit twee afspraken. Tijdens de eerste afspraak wordt de zenuw uit het kanaal verwijderd. Daarna wordt het kanaal opgevuld met een medicament (Calciumhydroxide), waarna de opening wordt afgesloten met een noodvulling. De behandeling vindt over het algemeen plaats onder verdoving.
Bij tweede afspraak wordt het kanaal afgevuld met een vulmateriaal (guttapercha). De opening wordt afgevuld met een definitieve vulling of indien nog met een opbouw als voorbehandeling voor een kroon in de toekomst.

Een wortelkanaalbehandeling is er op gericht de bacteriën uit het wortelkanaal te verwijderen en natuurlijk om te voorkomen dat ze daar weer in binnendringen. Na het schoonmaken van de wortelkanalen zal ook de ontsteking rondom de wortelpunt kunnen genezen en het bot weer kunnen teruggroeien. In werkelijkheid duurt het vaak een jaar voordat duidelijk de eerste verbeteringen te zien zijn en het kan wel enkele jaren duren voordat de ontsteking helemaal verdwenen is. De klachten verdwijnen over het algemeen wel binnen enkele weken tot maanden.

De kanaalbehandeling is net bij mij afgemaakt en nu de verdoving is uitgewerkt heb ik weer een beetje last. Hoelang zal dit over het algemeen gaan duren?

De tandarts heeft nu de wortelkanalen tot (bijna) aan de wortelpunt gereinigd, ontsmet en opgevuld. Door het intensieve schoonmaken, ontsmetten en door het (door)persen van het vulmateriaal kan de omgeving van de wortelpunt tijdelijk geirriteerd zijn geraakt. Dit komt vaker voor en zal over het algemeen 2 tot 3 dagen klachten kunnen geven. Mochten de klachten langer aanhouden dan is het verstandig om uw tandarts te raadplegen.

Toen ik een dik gezicht kreeg bleek ik een dode kies te hebben, de tandarts heeft toen een wortelkanaalbehandeling gestart. Maar nu enkele dagen later heb ik weer veel pijn, de kies voelt hoger aan en ik heb opnieuw een dik gezicht! Naast de kies zit een zwelling die veel pijn doet als erop gedrukt wordt. Ik ga morgen mijn tandarts bellen, want kan er aan de hand zijn?

Bacteriën in het wortelkanaal hebben waarschijnlijk bij u een ontsteking veroorzaakt. De tandarts heeft bij de start van de wortelkanaalbehandeling een opening naar de wortelkanalen gemaakt en deze met een ontsmettende chlooroplossing gereinigd en de kies afgesloten met een tijdelijke vulling, waarna de behandeling op een later tijdstip afgemaakt zou worden. Helaas vlamt de ontsteking nu weer op en is ook de zwelling weer terug. De tandarts zou opnieuw de kanalen kunnen openen, zodat de door de ontsteking verhoogde druk kan ontsnappen en de kanalen tevens weer ontsmet kunnen worden. Soms kan de zwelling ook gevuld zijn met pus, wat op een abces wijst. Door de pus naar buiten te laten ontsnappen (draineren) via de wortelpunt en het wortelkanaal of door het maken van een sneetje (en drain) in het tandvlees, kunnen de (pijn)klachten ook snel verminderen.

De noodvulling die was aangebracht na de start van een kanaalbehandeling is eruit gevallen. Moet ik nu mijn tandarts bellen?

De tijdelijke vulling waarmee een tand/kies wordt afgesloten na o.a. de start van een kanaalbehandeling kan van een zacht materiaal zijn (cavit). Hierdoor kan het ook lijken dat de vulling eruit gevallen is, terwijl alleen het bovenste laagje verdwenen is. Mocht de vulling echter toch volledig verloren zijn, dan is het verstandig om contact met uw tandarts op te nemen.